Jedním z mých raných magických hrdinů, jehož každé slovo jsem dychtivě četl na střední a později pak i na univerzitě, byl autor jménem William S. Burroughs.
Burroughs je znám nejen svou plodnou literární tvorbou, ale také celoživotní závislostí na heroinu, jak bylo zdokumentováno v jeho románu s názvem Nahý oběd. Jedná se o perverzní, halucinaci připomínající satiru z Ameriky 50. let minulého století, která byla inspirována autorovou vlastní závislostí, jeho přechodným a často chmurným životem a v neposlední řádě také vizemi způsobenými jeho výletem do Jižní Ameriky, kde se snažili heroin nakopnout dávkou ayahuascy. Nahý oběd Burroughse proslavil tím, že byl kvůli němu postaven před soud za porušování mravních zákonů a proces vyhrál, čímž ustanovil nový precedens pro svobodu projevu v USA.
Nahý oběd však představoval pouze začátek jeho spisovatelské literární kariéry, a v dalších desetiletích začal produkovat stohy románů zaměřujících se na „destabilizaci kontroly“ tvořené technikou rozřezávání, kterou se naučil od svého okultního mentora Briona Gysina. Stále více se také zapojoval do používají technik aplikované magie, která měla za úkol prolamovat hranice života 20. století, Burroughsem a Gysinem nazývaná „útok na studio reality“. Celá Burroughsova tvorba, obzvláště pak nebeletristické knihy The Job a The Third Mind, jsou tak povinnou četbou všech kouzelníků. Burroughsův zevnějšek v téměř až manažersky střídmém šedém obleku představoval ostrý kontrast k jeho nebezpečným myšlenkám a syrovému, homoerotickému okultnímu chaosu přítomnému v jeho knihách.
Není tak divu, že byl inspirací pro téměř půlstoletí kontrakultury.
Když jsem odcházel z vysoké školy, stihl jsem už absorbovat vše, co William S. Burroughs kdy napsal, a sám jsem byl jsem ponořen do okultní experimentace a prohraboval jsem se nejen Burroughsovými a Gysinovými technikami, ale také poněkud tradičnější magií. Bylo tedy nasnadě, že dalším krokem bude setkání s Genesis P-Orridgem a jeho/její manželkou Lady Jaye v Brooklynu. Genesis léta studoval magii pod vedením Williama S. Burroughse a Briona Gysina, a z části se jednalo právě o aplikaci jejich technik na hudbu, která byla zodpovědná za Genesisovu skupinu Throbbing Gristle a potažmo tak i zrod industriální hudby.
„Pověz mi o magii,“ dožadoval jsem se Genesise při našem prvním setkání, stejně jako se on v mládí ptal Burroughse. A tím začalo několik let mých okultních studií a ponoření se do jiného světa magie, kdy jsem do hloubky studoval aplikovanou magii pod Genesisem (Generation Hex a Three Psychick Bible byly, jak se říká, mou magisterskou a disertační prací na „Akademii 23“, jak to nazýval Burroughs).
Takže: Které z Burroughsových magických technik (existují jich stovky) jsou nejlepší?
Burroughsova technika č. 1: Snadné dělání
Burroughsova nejosvědčenější technikou bylo „snadné dělání“, tzn. snaha rekvalifikovat mozek tak, aby vše prováděl v co nejmenším počtu kroků. Jak řekl sám Burroughs: „[Snadné dělání] znamená prostě dělat všechno co nejuvolněněji, ale zároveň také nejrychleji a nejefektivněji.“ Pokud to zní až příliš snadně, tak přesně o to jde.
Genesis se později nechal slyšet, že právě „Snadné dělání“ bylo důvodem, jak dokázal vyprodukovat stovky alb, neustále být na turné, publikovat knihy a pořád toho tolik dosahovat.
Nejlehčím způsobem, jak si tento důležitý okultní koncept osvojit, je zhlédnout Gus Van Santův krátký film Discipline of Do Easy, který výše uvedené popisuje. Možná tak ušetříte i roky života!
Burroughsova technika č. 2: Ovládání snů
Burroughs během své kariéry napsal desítky románů, z nichž všechny jsou plné neuvěřitelných, halucinogenních obrazů, v porovnání s kterými nestojí většina mainstreamového sci-fi ani za zlámanou grešli.
Některé z těchto obrazů měly zcela jistě původ v jeho drogových experimentech, obzvláště pak s ayahuascou. Mnoho z nich však čerpal také ze svých snů. Burroughs si pečlivě vedl snář (podrobnosti o této technice můžete nalézt v našem online kurzu o lucidním snění), který pak poháněl jeho literaturu. (Později některé z těchto deníků publikoval pod názvem Škola mého života: kniha snů.)
Ve výše uvedeném videu William S. Burroughs vysvětluje umění kontroly snů.
Burroughsova technika č. 3: Rozřezávání
Tato technika byla ústředním motivem Burroughsova života, magie a světonázoru. Rozřezávání vynalezl Brion Gysin, jeho přítel a spolupracovník z dřívějších dob dadaistických experimentů Tristana Tzary.
Rozřezávání je umění, které tkví v doslovném náhodném rozřezání textů a obrázků a následném skládání do nových a neočekávaných vzorů. Burroughs cítil, že tento proces mu umožňuje destabilizovat jazyk a dostat se blíže k pravdě. Tato technika magie chaosu umožnila Burroughsovi a Gysinovi nahlédnou do zdrojového kódu reality, což bylo cílem mágů a alchymistů již celá staletí. Později ji převzali lidé, jako David Bowie, Iggy Pop a spisovatel William Gibson. Rozřezávání bylo ve skutečnosti od té doby použito nesčetným množstvím umělců všemožných směrů, kterým pomohla podnítit masivní tvořivost, když měli blok.
Průvodce technikou rozřezávání a dalšími okultními technikami pro odemknutí a uvolnění tvořivost naleznete v našem kurzu Magick and Art: Sacred Techniques for a Sacred Quest.
Podívejte se také na Burroughsův a Gysinův film z roku 1996 s názvem The Cut Ups, který výše uvedené umění tělesně demonstruje.
Bude pokračováno v pondělí 8. května 2017.
originální text: ultraculture.org
překlad: Lukáš Kucharczyk
Buďte první kdo přidá komentář